TOP 13 SEO nástrojov, ktoré by ste mali používať

Aké sú základné SEO nástroje, bez ktorých sa pri optimalizácii pre vyhľadávače nezaobídete? Niektoré už možno používate, s inými by ste mali začať.

google_pagerank10_sites

1. Google Analytics

Bez Google Analytics sa žiadny e-shop či už blog nezaobíde. Tento nástroj nie je skvelý len na analýzu, ale je tiež užitočným pomocníkom, ktorý vám ukáže, na ktoré vyhľadávacie dotazy sa zobrazuje váš web, dokonca aj s CTR a počtom zobrazení. Údaje nájdete v Akvizícia -> Optimalizácia pre vyhľadávače -> Otázky a Vstupné stránky. Aby všetko fungovalo korektne, je potrebné Google Analytics prepojiť s Google Webmaster Tools – stačí v GWT vytvoriť účet a overiť vlastníctvo, napríklad cez účet v GA.

2. Webmaster Tools

Ako už bolo uvedené, Google Webmaster Tools je pre správne fungovanie nutné prepojiť s vaším webom. Výstupom sú prehľady podobné ako v Google Analytics, obohatené o priemernej pozície na konkrétne vyhľadávacie dotazy. Nechýba ani prehľad najvýznamnejších stránok s keywordami, na ktoré boli zobrazené.

Webmaster Tools samozrejme primárne slúži pre zistenie technických chýb a chýb indexácia (nájdenie duplicít, 404, 500, neindexující sa stránky ai.). Nástroj tiež pomôže zlepšiť vzhľad výsledkov vo vyhľadávaní pomocou rich snippets, štrukturácie dát, výmene sitelinks (odkazy na podstránky).

Existuje tiež mnoho nástrojov prepojených s GWT, jedným z nich je napríklad Disavow links, ktorý vám pomôže dištancovať sa od odkazov z cudzích domén. To však dôrazne neodporúčame bez dozoru odborníka – môže to napáchať veľké škody.

Webmaster Tools zároveň ponúka aj rozsiahlu sieť prehľadných návodov pre webmasterov – väčšina návodov je lokalizovaná aj do slovenčiny.

3. Návrhy kľúčových slov ( AdWords )

Nástroje pre návrh kľúčových slov sú veľmi užitočné pri analýze hľadanosti kľúčových slov a hľadanie slov príbuzných. Po zadaní požadovaného slova / slovného spojenia vám vrátia výsledky s hledanosťou tohto slova po mesiacoch, v Google AdWords sú aj príbuzné slová a synonymá. Ďalšou výhodou Google AdWords je zoskupovanie kľúčových slov do reklamných zostáv.

U bežiacich PPC kampaní je možné zistiť, na aké kľúčové slová sú vaše inzeráty zobrazované a ktoré fungujú. Môžete sa tým inšpirovať aj pre SEO.

4. Collabim

Collabim je prvým plateným nástrojom v našom zozname. Vypracoval sa však do kategórie “must have” a pri meraní jedného webu je s obmedzenými funkciami zadarmo. Collabim meria pozície kľúčových slov vo vyhľadávačoch, obsahuje nástroj pre návrh kľúčových slov, meria tiež pozície konkurencie na vami zadané kľúčové slová.

Veľmi užitočný je Site finder, ktorý pre vás nájde podobne tematicky zamerané weby, z ktorých by ste sa mohli pokúsiť získať spätný odkaz. Šetrí čas jednoduchým reportovaním a obsahuje veľa ďalších funkcií. Spoločne s ďalšími nástrojmi vie porovnať či špehovať konkurencii.

site-finder

5. Majestic

Majestic je v základnej verzii zadarmo, avšak ak ho chcete využiť naozaj naplno, budete musieť siahnuť po platenej verzii – vo verzii zadarmo ponúka veľmi obmedzený počet výsledkov. Je skvelý pre sledovanie spätných odkazov, odkazujúcich domén a analýzu kvality odkazového profilu. Pomocou nástroja nájdete aj nevhodné odkazy, ktoré sa neoplatí vo svojom profile mať.

Vie tiež sledovať rast počtu odkazov a odkazových domén v čase. Veľmi užitočná je táto funkčnosť i pre sledovanie konkurencie, ktorá je dostupná v platenej verzii. Opäť sa vám môže hodiť ako inšpirácia pre vlastné linkbuilding aj broken linkbuilding (na ktoré však možno využiť aj priamo špecializované nástroje).

majestic

6. Ahrefs

Ahrefs je veľmi podobný MajesticSEO, navyše umožňuje rýchle porovnanie až 5 domén. Podľa názoru väčšiny užívateľov má tiež prívetivejšie user interface, avšak s funkciami je na tom dosť podobne.

7. Xenu’s Link Sleuth

Skvelý nástroj pre kontrolu nefunkčných odkazov vášho webu, je úplne zadarmo. Jednoducho zadáte URL svojho webu a dostanete report všetkých URL a odkazov vášho webu – podľa toho, čo si zvolíte. Vie tiež skontrolovať, či vaše interné aj spätné odkazy vedú na chybovú stránku 404, alebo sú presmerované.

Kontrolu chybných odkazov odporúčame vykonávať cca po 3 mesiacoch či po väčšej technickej úprave na webe (napríklad migrácii webu, zmena štruktúry URL adries apod.).

Pre užívateľov OSX odporúčame aj aplikáciu Screaming Frog SEO Spider, ktorá vám po prekontrolovaní webu tiež umožní vytvoriť sitemap.

8. MOZ Pro

MOZ je vo svete online marketingu pojem, ktorý musí poznať hádam každý. Nielenže na ich blogu nájdete kvalitné články s radom praktických typov, táto firma stojí predovšetkým za analytickým nástrojom MOZ Pro, ktorý je často považovaný za zďaleka najlepší SEO nástroj vôbec. Popisovať všetky jeho funkcie by vydalo na samostatný článok. MOZ Pre v každom prípade komplexne monitoruje a vyhodnocuje všetky vaše SEO a ďalšie marketingové aktivity (vrátane sociálnych sietí), ktorých výsledky potom dokáže porovnať s vašimi konkurentmi.

MOZ Pro obsahuje množstvo užitočných nástrojov. Open Site Explorer vám rýchlo a prehľadne zobrazí kompletná odkazový profil zvolenej stránky. To je výborná vec pre prehľad interných a externých odkazov vášho webu, ale aj pre analýzu konkurenčných odkazových profilov. Fresh Web Explorer dokáže nájsť zmienku o zadanej frázy napriek celým webom, čo sa hodí napríklad pre sledovanie vývoja vášej značky

Nechýba ani nástroje pre prácu s kľúčovými slovami. Rank Tracker dokáže určiť pozície pre zadané kľúčové slová na vami zvolenom webe a pre konkrétne krajiny. On page Grader zasa vyhodnotí zvolenú stránku na konkrétne kľúčové slovo a v prípade potreby poskytne tipy, ako zacielenie daný KeyWord vylepšiť. Nástroj Keyword difficulty ukáže, ako ťažké je umiestniť sa vysoko vo vyhľadávačoch na vami zvolenú sadu kľúčových slov. O kontrolu technického stavu vášho webu sa postará Crawl Test , ktorý dokáže odhaliť napríklad nefunkčné odkazy a ďalšie technické problémy.

Kvalita väčšinou nie je zadarmo a pre využívanie väčšiny nástrojov MOZ Pro je potrebné si službu predplatiť. Výnimkou je iba Open Site Explorer, ktorý je aj vo svojej obmedzenej verzii veľmi užitočný.

9. SEMrush

SEMrush je vyzdvihovaný najmä pre svoju schopnosť jednoducho analyzovať konkurenčné weby.Opäť sa jedná o platený nástroj, vyskúšať jeho funkcionalitu si však môžete v trial verzii.

Čo SEMrush vie? Po zadaní domény a výbere krajiny vyhľadávania (Slovenská republika vo výbere bohužiaľ chýba, aspoň teda v neplatenej verzii) sa zobrazí prehľad návštevnosti z neplatených aj platených zdrojov. Je možné sledovať, ako sa vaše návštevnosť vyvíja v čase, koľko návštevnosti vám prinášajú jednotlivé kľúčové slová a tiež ako je váš web ohodnotený v rámci SEMrush Rankings. Všetko prehľadne v grafoch as možnosťou stiahnutia reportu do PDF.

Rovnakým spôsobom môžete SEMrush využiť na analýze akéhokoľvek iného webu. Ľahko tak zistíte, aké kľúčové slová privádza najväčšiu návštevnosť vašim konkurentom, na aké konkrétne URL atď. Podľa toho sa potom môžete rozhodovať, na aké kľúčové slová má s konkurentmi zmysel súťažiť. Keďže nástroj sleduje aj platený traffic, môžete napríklad vyhľadať firmy, ktoré platia za kľúčové slová, na ktoré ste dobre hodnotený a ponúknuť im inzerciu priamo na vašom webe. Možnosti sú naozaj široké.

10. Screaming Frog

“Kričiaci žaba” je ďalším z najviac cenených SEO nástrojov, ktorý je zameraný najmä na optimalizáciu On-page faktorov (a všeobecne technického stavu vášho alebo akéhokoľvek iného webu). Screaming Frog, respektíve jeho SEO Spider, prechádza všetky stránky vášho webu (rovnakým spôsobom, ako to robia vyhľadávače alebo napr. Nástroj Xenu), poskytne vám ich prehľad a ponúkne radu možností, ako s reportom ďalej pracovať. Či už vytvárate titulky alebo meta popisy k jednotlivým stránkam, vykonávate technické SEO audity alebo migrujete web a vytvárate novú URL štruktúru, hľadáte duplicity atď., Screaming Frog vám všetky tieto činnosti značne uľahčí.

Ak chcete začať nástroj využívať, stačí nainštalovať desktopovú aplikáciu a môžete sa pustiť do analýz a optimalizovania. Užívateľské prostredie je jednoduché a účelné, zároveň však nechýbajú široké možnosti nastavenia. Štandardná verzia je zadarmo, avšak program potom prechádza maximálne 500 stránok daného webu a obmedzí niektoré pokročilejšie nastavenia. Pre menšie weby alebo základné analýzy je funkcionalita štandardnej verzia dostačujúca. Za sprístupnenie plnej verzie je potom potrebné zaplatiť ročné predplatné.

Add-ony pre prehliadače

Aby vám každodenná práca naozaj odsýpala od ruky, odporúčame používať add-ony do internetového prehliadača. Jedným kliknutím tak budete môcť využiť veľa užitočných funkcií, či už prechádzate výsledky vyhľadávania alebo samotné weby. Z nespočetných dostupných add-onov, sme vybrali tri, na ktoré nedáme dopustiť.

11. MOZ Bar

Prvý z vybraných addon pre prehliadač je MOZ Bar. Ako názov napovedá, jedná sa o rozšírenie pre MOZ Pro. Po pridaní utility do vášho browsera (prehliadača Chrome alebo Firefoxu; iné prehliadače nie sú kompatibilné) stačí kliknúť na tlačidlo v ľavom hornom rohu a objaví sa samotný MOZ Bar. Ak sa nachádzate vo výsledkoch vyhľadávania, základná verzia nástroja vám pri každom výsledku ukáže jeho Page a Domain authority, teda ako si daná stránka a jej doména stojí v porovnaní s relevantnou konkurenciou. Ďalej je vidieť celkový počet linkov (vedúcich zo stránky aj na stranu) s možnosťou prekliku do vyššie spomínaného nástroja Open Site Explorer, kde je možné odkazový profil danej stránky podrobnejšie analyzovať.

Ak sa nachádzate priamo na stránke nejakého webu, MOZ Bar navyše umožní zobraziť základné on-page prvky, ako sú titulky, meta popisky, nadpisy H1, H2 atď., Alebo na stránke farebne vyznačiť odkazy podľa ich typu. V lište tiež uvidíte, koľkokrát bola stránka zdieľaná na sociálnych sieťach (FB, Twitter, G +). Ak ste predplatitelia MOZ Pro, lišta poskytne plné prepojenie aj s ostatnými (platenými) nástrojmi tohto balíka.

12. Web Developer Tool

Web Developer je ďalším doplnkom do prehliadača – podporuje Chrome, Firefox aj Operu. Jedná sa o nástroj primárne pre vývojárov webov, využijete ho však aj pre SEO. Po kliknutí na ozubené koliesko, ktoré sa vám po inštalácii addon objaví v ľavom hornom rohu prehliadača, sa zobrazí tabuľka, ktorá ponúka rad možností. Všeobecne povedané je pomocou Web Developer možné skrývať a opäť zobrazovať jednotlivé prvky webu, napr. Java Script, CSS štýly, cookies, obrázky, linky atď. Vybrané elementy je možné tiež zvýrazňovať pomocou ohraničenia pre lepšiu orientáciu. Možností je naozaj veľké množstvo.

Z hľadiska SEO vás bude zaujímať záložka Informácie a pod ňou možnosti “View link information” a “View Meta Tag information”. Prvá voľba vám vygeneruje zoznam všetkých odkazov, ktoré sa na stránke nachádzajú, druhá potom ukáže všetky dostupné meta informácie.

13. Woorank

Webové rozšírenie pre službu Woorank: SEO & Website Review je užitočným nástrojom pre rýchle, prehľadné a zároveň relatívne komplexnú zhodnotenie zvolenej webovej stránky. Po inštalácii add-onu do vášho prehliadača (podpora Chrome a Firefoxu) a kliknutí na ikonu čertíka v ľavom hornom rohu okna, sa v pravej časti obrazovky objaví modrý panel a automaticky začne hodnotenie stránky, na ktorej sa práve nachádzate. Výsledkom je report, ktorý je rozdelený na niekoľko častí, medzi ktorými je možné prepínať pomocou tlačidiel v hornej lište.

Woorank v prvom rade ohodnotí vašu”marketingovú efektivitu” na škále od 0 do 100 a pomocou diagramu ukáže, čo je v poriadku a čo by zaslúžilo vylepšiť. Konkrétne návrhy na zlepšenie sú potom vypísané textovo a zoradené podľa priorít. Report ďalej pokračuje výpisom niekoľkých tematicky príbuzných webov a vyhodnotením vášho page ranku. Nasleduje prehľad meta parametrov (titulky, popisky, nadpisy), pričom Woorank vyhodnotí ich kvalitu (napr. Či sú titulky a popisky príliš dlhé), ohodnotia vplyv jednotlivých prvkov na celkovej SEO a napovie, aké ťažké je zlepšiť ich kvalitu.

Za zmienku stojí tiež prehľad rozpoznaných kľúčových slov, ktorý rozdelený na jedno-, dvoj- a trojslovné, pričom pri každom z nich je vyhodnotená efektivita použitia na danej stránke. Jednoducho vidíte, koľkokrát sa dané kľúčové slovo na stránke vyskytuje a či je použité v titulku, meta opise alebo nadpise.

V reporte sú ďalej stručné informácie o stave indexácie stránky, pomere textu voči HTML, prítomnosti súborov robots a sitemap, prvej registrácii domény, prítomnosti blogu atď. Užitočnou časťou reportu sú informácie o tom, ako web funguje na mobilných zariadeniach. Nechýba náhľad pre telefóny a tablety, informácie o rýchlosti načítania na týchto zariadeniach alebo zhodnotenie optimalizácia pre mobilné prístroje. Report Wooranku ukazuje tiež prepojenie so sociálnymi sieťami a základné informácie o jednotlivých sociálnych profiloch. Na samom konci reportu potom nájdeme veľmi stručný prehľad o návštevnosti webu.